Toimintakertomus 2005

Evankeliointi ja vankilalähetys ry

Toimintakertomus 2005

Yhdistyksen tarkoitus on toteuttaa Jeesuksen antamaa lähetyskäskyä ja viedä evankeliumia vangeille sekä auttaa heitä mahdollisuuksien mukaan. Vuoden 2005 aikana toimintaa on ollut Lounais-Suomen vankilassa (sijoittajayksikkö, vankila, vankimielisairaala), Hämeenlinnan keskusvankilan ja Vanajan avovankilan puolella sekä pääkaupunkiseudulla Riihimäen, Jokelan ja Keravan vankiloissa. Lisäksi on kaksi kertaa vuodessa käyty Pelson, Kestilä, Sukevan ja Iskolan vankiloissa, jotka sijaitsevat Pohjois-Suomessa. Kylmäkosken vankilassa on pidetty jumalanpalveluksia ja kohdattu vankeja myös henkilökohtaisesti.

Yhdistyksen vuosikokous pidettiin 12.03.2005 Varsinais-Suomen Näkövammaiset ry:n kerhohuoneessa Läntinen Pitkäkatu 37. Kokouksessa oli läsnä 8 jäsentä. Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen määräämät asiat. Toimintakertomus ja tilinpäätös vahvistettiin esitetyssä muodossa. Tilivelvollisille myönnettiin tili- ja vastuuvapaus.

Toimintasuunnitelma talousarvioineen hyväksyttiin selventävän keskustelun perusteella. Kokous säilytti jäsenmaksun 10 € suuruisena.
Hallitukseen valittiin seuraavat henkilöt: Eila Heikkilä, Pertti Hottinen, Soile Inkari, Jouko Jutila ja Aarni Koskikunnas. Varalle valittiin Jouko Aaltonen ja Marja-Liisa Riikonen.

Hallitus on pitänyt kaksi varsinaista kokousta. Tämän lisäksi on pidetty lukuisia puhelinkokouksia johtuen siitä, että hallituksen jäsenet asuvat eri kaupungeissa. Järjestäytymiskokouksen hallitus piti heti vuosikokouksen päättymisen jälkeen. Henkilövalinnat olivat seuraavat: puheenjohtaja Jouko Jutila, varapuheenjohtaja Aarni Koskikunnas, sihteeri Soile Inkari ja rahastonhoitaja Eila Turtiainen.
Hallitus päätti myös käyvät korvausperusteet puhelin ja matkakuluista sekä Hämeenlinnan toiminta- avustuksesta. Hallitus vahvisti aikaisemman käytännön, että hallituksen Turun seudulla asuva osa voi kokoontua tarvittaessa käsittelemään Turun toimintaa koskevia asioita. Päätökset on saatettava puheenjohtajan tietoon.

Kristillisen vankila- ja kriminaalityön yhteistyöverkoston valtakunnalliseen konferenssiin Kuopiossa 12. – 14.8. osallistuivat Annikki ja Matti Salo. Siellä käsiteltäviä aiheita olivat vankien perheet ja ihmissuhteet, vankeinhoito ja seurakuntien vankilatyö.

Valtakunnallisiin vankilalähetyspäiviin 4. – 6.11. Turussa osallistui suurempi joukko yhdistyksen jäseniä.

5. HENGELLINEN JA MUU TOIMINT A

Yhdistyksen projektivastaavana on Lounais-Suomen vankilan osalla ollut Soile Inkari. Jumalanpalvelustoiminta on jatkunut keskeytyksettä sovitun ohjelman mukaisesti. Jumalanpalveluksia on ollut kuluneena vuotena kahdeksan kertaa, jolloin jokaisena kertana on käyty sijoittajayksikössä, vankilassa ja vankimielisairaalassa.

Lounais-Suomen vankilassa alkoi syksyllä uusi raamattupiiri, jonka vetäjinä toimivat Annikki ja Matti Salo. Raamattupiiri kokoontuu joka viikko ja se on saanut lämpimän vastaanoton.

Sininauhaliitto on panostanut aluerakenteen kehittämiseen. Tämän teeman puitteissa ovat Lounais-Suomen alueen jäsenjärjestöt kokoontuneet pohtimaan toimintaa ja myös tutustumaan toisiinsa. Lauri Lahtinen on yhdistyksemme puolesta hoitanut asiaa.

Hämeenlinnan alueella projektivastaavat ovat olleet Jouko ja Anu Jutila. Keskusvankilassa on pidetty jumalanpalveluksia ja hengellisiä kokouksia. Kuoroillat ovat olleet viikoittain.
Äideille ja lapsille tarkoitettu leiri on ollut yhteistyötä Hämeenlinnan seurakunnan kanssa.
Keskusvankilassa on kokoontunut äiti-lapsi –pyhäkoulu kerran kuukaudessa ja Vanajalla äiti-lapsi –kerho joka toinen viikko. Alfa- kurssit on pidetty sekä keskusvankilassa että Vanajalla yhteistyössä vapaaseurakunnan kanssa ja näistä on saatu erittäin hyvää palautetta. Yhdistys kustansi kurssilla tarvittavan kirjallisuuden ja kahvitarjoilun.

Jouko ja Anu Jutila ovat huolehtineet lomalaisista kotonaan ja auttaneet heitä erilaisissa kuljetuksissa. Vanajan vankien lapsia on ollut myös heillä hoidossa kotona.

Manna ry:ltä on saatu ruokaa alkuvuonna, jota on sitten jaettu sekä vangeille että perheille, joilla on ollut taloudellisesti tiukkaa.

Loppuvuonna on saatu ruokaa Lidl:n Hämeenlinnan myymälästä ja sitä on jaettu vangeille sekä muille hädänalaisille.

Hämeenlinnan torilla on pidetty kesällä laulutilaisuuksia.

Kylmäkosken vankilassa on pidetty jokunen hengellinen kokous. Lisäksi Jutilat ovat saaneet selliluvat Kylmäkoskelle, jolloin he ovat voineet myös henkilökohtaisesti kohdata vankeja.

Sukevan ja Iskolan sekä Pelson ja Kestilän vankiloissa pidettiin jumalanpalvelukset ja hengelliset tilaisuudet kaksi kertaa vuodessa. Pohjoisen vankiloissa on ollut myös mahdollisuus vankien henkilökohtaiseen tapaamiseen ja tätä mahdollisuutta vangit ovatkin käyttäneet ahkerasti.

Yhdistyksen jäseniksi ovat liittyneet myös jo pitkään vankilatyötä tehnyt Moilasen pariskunta Kajaanista. He ovat aloittaneet Alfa-kurssin Sukevan vankilassa. Tästäkin Alfasta on tullut hienoa palautetta. Yhdistys on luvannut tukea heitä matkakuluissa.

Pääkaupunkiseudun alueen vankiloiden projektivastaavana on toiminut Pertti Hottinen. Riihimäen ja Jokelan vankiloissa on pidetty hengellisiä tilaisuuksia. Keravan vankilan sekä vanha puoli että poikaosasto on avautunut toiminnalle ja siellä on hengellisten tilaisuuksien lisäksi pidetty Alfa-kurssia.

Tarkempi selvitys talouden kannalta selviää tilinpäätöksestä numerollisessa muodossa.

7. HALLITUKSEN KIITOKSET

Hallitus kiittää saamastaan tuesta ja myötäelämisestä kaikkia, jotka ovat olleet yhteisessä toiminnassa mukana tavalla tai toisella.

HALLITUS