Jäsenkirje 2/2008

JÄSENKIRJE 2/2008

 

Tervehdys teille, hyvät vankilatyön ystävät!

Hengellisiä vankilatyötä käsitteleviä kokouksia on tulossa seuraavasti:
Pertti Hottinen ja Antti Sainio ovat mukana seuraavissa vankila-aiheisissa tilaisuuksissa, ja he ovat pyytäneet esirukousta puolestaan, että Herran Sana ilmestyisi väkevänä tilaisuuksissa
– Malmin helluntaiseurakunta 4.10. klo 18
– Orimattilan helluntaiseurakunta 5.10. klo 11 ja klo 14
– Kan Lahti 18.10. klo 18
– Korson helluntaiseurakunta 30.11 klo 11
Hämeenlinnan vapaakirkolla tullaan pitämään vankilatyön ilta helmikuussa -09. Anu ja Jouko Jutila ovat tässä mukana. Muistamme rukouksin myös heitä, Jumalan uskollisia työtovereita.

53. yhteiskristilliset, valtakunnalliset vankilalähetyspäivät ovat 31.10. – 2.11.08 Tampereen baptistikirkolla Kissanmaankatu 19. Vankilalähetyspäiville ei ole ennakkoilmottautumista, mutta erityisruokavalioista pitää ilmoittaa Salme Elolle p. 040 505 4352, joka toimii vankilalähetyspäivien yhteyshenkilönä. Sekä lauantain että sunnuntain tilaisuudet alkavat klo 9.00 rukouskokouksella.

Jos teillä on tiedossa muita vankilatyön tapahtumia, ottaisitteko yhteyttä sihteeriin p. 040 7739132 tai soile.inkari@mebb.net, niin voimme informoida näistä tilaisuuksista edelleen jäsenillemme.

Yhdistyksen tilinumero on TSOP 571052-235553. Jos jollakin yhdistyksen jäsenellä on vielä tämän vuoden jäsenmaksu hoitamatta, niin muistutukseksi tässä, että jäsenmaksun suuruus on 10 € ja viitenumero on 1504. Vastaavasti lahjoituksille viitenumero on 5005. Jokainen lahjoitus on arvokas, jotta vankilatyötä ylipäätään voidaan tehdä.

Teillä, joilla on sähköposti käytössä, olisitteko ystävällisiä ja ilmoittaisitte sähköpostiosoitteenne sihteerille (soile.inkari@mebb.net), niin voisimme toimittaa teille viestimme ja jäsenkirjeemme sähköisesti. Näin säästämme postituskuluissa. Jos perheessä on useampia yhdistyksen jäseniä, mutta käytössä on vain yksi sähköpostiosoite, voisitteko printata jäsenkirjeen toisillekin luettavaksi.

Herran Jeesuksen runsasta siunausta kaikille teille rakkaat ystävät!


yhteistyöterveisin
Soile Inkari, sihteeri

 

Puheenjohtajan palsta

 

”Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.” Matt. 25:40

 

Aloittaessamme nyt syyskautta saamme Jumalalle kiitollisena katsoa taaksepäin, mutta meillä on lupa odottaa Häneltä vielä enemmän. Avainsana tässä on oma suhteemme Jeesukseen Kristukseen. Päästä mahdollisimman lähelle Häntä, jotta voimme heijastaa Hänen valoaan.

Kaikilla toiminta-alueillamme, niin Turun, Hämeenlinnan ja pääkaupunkiseudun kuin Pohjoisenkin toiminta-alueilla, on pidetty Sanaa eri muodoissa esillä vankiloissa. Lisäksi on erityisesti Hämeenlinnan toiminta-alueella tehty sosiaalista työtä ruoka-avun yms. merkeissä.

Turun vankilan siirryttyä Saramäkeen Kakolassa ja Lääninvankilassa olleet raamattupiirit jouduttiin lopettamaan kesäkuussa 2007. Tarkoitus oli, että piirit voitaisiin aloittaa Saramäessä syksyn aikana, mutta toiminnan vakiintuminen uomiinsa kesti siellä ennakoitua pidempään. Kuitenkin maaliskuussa päästiin vihdoin aloittamaan raamattupiiri naisten päihteettömällä osastolla. Alkuvaiheen jälkeen naisten piiriin ovat säännöllisesti osallistuneet kaikki osaston tytöt. Miesten raamattupiirin aloittamista joudutaan sen sijaan vielä odottamaan. Jumalanpalvelukset ovat käynnistyneet Saramäessä normaalisti. Kesän aikana tapahtui Turun vankilassa myös vankilapastorin vaihdos. Matti Nikkanen siirtyi toisiin tehtäviin, Tapio Pastilan tultua valituksi vankilapastorin virkaan. Saamme olla kiitollisia hyvistä vankilapastoreistamme.

Yhdistyksestämme osallistuttiin Turussa elokuun lopulla pidettyyn ”Valtakunnalliseen vankila- ja kriminaalityön koulutuskonferenssiin”, jossa todettiin vankilamaailman olevan melkoisessa myllerryksessä: 1.10.2006 voimaan tullut uusi vankeuslaki, työvoiman vähentäminen ja v. 2010 tuleva uusi organisaatio, jonka puitteissa yhdistetään vankeinhoito ja kriminaalihuolto. Sellityö on siirtymässä historiaan. Toisaalta vangit ovat enenevästi moniongelmaisia. Uudessa vankeuslaissa uskonnonharjoitus on todettu erääksi vangin perusoikeudeksi. Hengellinen työ todettiin seminaarissa osaksi vangin kuntouttavaa toimintaa ja voi sisältyä hänelle laadittavaan rangaistusajan suunnitelmaan. Kuitenkin eri vankiloiden kohdalla on eroja suhtautumisessa vapaaehtoiseen hengelliseen työhön. Näissä asioissa vankilan johdolla on ratkaiseva osuus.

Taloudessa olemme pahasti jäljessä tälle vuodelle esitettyjä lukuja. Tämän takia emme kuitenkaan ole jäsenten uhrimielen takia joutuneet supistamaan toimintaamme, vaan olemme palvelleet ja olleet käytettävinä vankien hyväksi aina, kun on ollut tarvetta. Jumala on kyllä edeskatsova tämänkin puolen. Mainittakoon vielä, että elokuun kokouksessa Yhteistyöverkoston puheenjohtaja Sami Puumalan kanssa sovimme lähemmästä yhteistyöstä, mm. informaation saamisesta verkostolta.

Toivottaen teille kaikille Jumalan runsasta siunausta tällä tärkeällä elopellolla
Matti Salo

Loukkaamaton omatunto Jumalan ja ihmisten edessä

Jumalan Valtakunta on meissä salattuna sydämessä. Elämämme sitten kuitenkin heijastaa sisimpämme puheissa, asenteissa ja teoissa. Olemme kokonaisvaltaisesti sitä, mitä sydämessämme on.

Elämämme voittovoima on siinä, että meillä on ensisijaisesti loukkaamaton omatunto Jumalan edessä, sillä Hänen silmiensä edessä on kaikki alastonta ja paljastettua ja Hänelle olemme tilivelvolliset. Jumalan Sana “erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija”. Jumalan Sanan valkeudessa olemme kuin peilin edessä. Aralla tunnolla näemme syntimme, vikamme ja myös väärät asenteemme. Saamme tuomita ne ja ojentautua Sanan mukaan. Jeesuksen veressä on meille aina puhdistus, ja parannuksenteko on elämäksi.

Raamattu käyttää sanaa nuhteeton mm. Nooasta, Aabrahamista ja Jobista. Jumala sanoi Jobista, että hän “on nuhteeton ja rehellinen mies, pelkää Jumalaa ja karttaa pahaa.” Nuhteettomuus on sitä, ettemme tahallamme tee syntiä. Vaikka hairahdumme syntiin ajatuksin, sanoin ja teoin, niin kavahdamme sitä ja tahdomme vaeltaa parannusta tehden valkeudessa. Nuhteeton tahtoo vaeltaa oikein, ei vain ihmisten nähden, vaan kaikessa elämässään jatkuvasti luontevana elämäntapana.

Rehellisyys on totuudessa vaeltamista. Totuus tekee vapaaksi sydämemme ja myös ihmissuhteemme. Totuudessa vaeltaen näemme asiat oikein. Opimme erottamaan myös puolivalheet ja epäaitoudet. Pyhä Henki vie meidät aitoon ja nöyrään luonnollisuuteen kaikissa ihmissuhteissa. Näin meillä ei ole oman tärkeyden eikä pätemisen tarvetta. “Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.”

Jumalanpelko on sydämen rakkauden kunnioitusta Jumalaa kohtaan. Siinä on samalla myös syvä lepo ja turvallisuus Taivaallisen Isän hoidossa. Tahdomme kaikessa etsiä vain Jumalan kunniaa. Pahan karttaminen on silloin luonnollinen reaktio. Valvomme silmämme ja korvamme, mitä katselemme ja kuuntelemme. Valitsemme myös seuramme, ketä kuuntelemme ja tottelemme. Maailman ajanvietteen “viattomuus” on ansa, johon mieli jää helposti kiinni. Varjelemme sydämemme niin, ettemme edes käväise maailman saastaisilla lähteillä.

Jumalan lapsina ravintomme, ruokamme ja juomamme on Jumalan Sana. Sen pyhyys varjelee sydämemme Jeesuksessa Kristuksessa. “Sinun sanasi tulivat, ja minä söin ne, ja sinun sanasi olivat minulle riemu ja minun sydämeni ilo; sillä minä olen otettu sinun nimiisi, Herra, Jumala Sebaot.”

Annikki Salo

Kategoria(t): Jäsenkirje. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s