Jäsenkirje 2/2011

		JÄSENKIRJE 2/2011

Tervehdys teille, hyvät vankilatyön ystävät!

Tiedotusasiana kaikille
”Kiven sisällä armon asialla”
Kirkkojen, kristillisten yhteisöjen ja seurakuntien yhteistyönä järjestetään vuosittain valtakunnalliset vankilalähetyspäivät, joita isännöi joka vuosi eri kirkkokunta. Kristittyjen yhteiset vankilalähetyspäivät järjestetään tänä vuonna 56. kerran, ja Suomen Evankelis-Luterilaisen kirkon Kirkkohallitus ja Vantaan seurakuntayhtymä toimivat isäntinä. Kolmipäiväiset vankilalähetyspäivät alkavat perjantaina 4.11 klo 19 Korson kirkossa Vantaalla. Lauantaina ohjelmaa on klo 9 alkaen, iltaan 21 asti jatkuen. Tilaisuudet alkavat lauantaina Korson Kirkossa ja jatkuvat Korson helluntaiseurakunnassa, Myyrätie 6. Sunnuntaina ohjelma alkaa klo 9 Korson kirkossa ja päättyy klo 13. Ohjelmassa on puheita, musiikkia, todistuspuheenvuoroja, rukousta, tervehdyspuheenvuoroja ja hengellistä opetusta. Ohjelma on suunnattu vankilatyössä olevien lisäksi kaikille kiinnostuneille. Myös vankeja ja heidän omaisiaan odotetaan päiville.

Järjestäjinä ovat Adventtikirkko, Evankelisluterilainen kirkko, Helluntaiherätys, Pelastusarmeija, ja Vapaakirkko. Kirkkokuntien ja niiden paikallisten seurakuntayhteisöjen edustajat yhdessä vastaavat päivien sisällöstä ja ohjelmasta. Tarkemmat tiedot ohjelmasta löytyvät Vantaan seurakuntien nettisivuilta.

Joillakin yhdistyksen jäsenillä on vielä tämän vuoden jäsenmaksu (10 e/jäsen) maksamatta. Pyytäisin teitä ystävällisesti hoitamaan asian kuntoon. Yhdistyksen tilinumero on

FI44 5710 5220 0355 53 OKOYFIHH

Jäsenmaksuille viitenumero on 1504 ja vastaavasti lahjoituksille 5005.

siunaavin terveisin, Soile Inkari (yhdistyksen sihteeri)

PUHEENJOHTAJAN PALSTA

Jouko Jutila 70 v.

Yhdistyksemme perustajäsen ja pitkäaikainen puheenjohtaja

Jouko Jutila täytti 5.9. kunniakkaat 70 v. Jouko koki uskoon tullessaan totaalisen elämän muutoksen. Aivan kuten Jumala otti kiinni Sauluksen Damaskon tiellä, Joukokin tuli kiinniotetuksi ja samoin hänelle oli varattu tehtävä Herransa elopellolla. Jumala muutti Joukon sisäisesti ja samalla myös ulkoinen elämä koki vallankumouksen. Entisestä Jumalan kieltäjästä tuli innokas Herransa todistaja. Jouko on vakuuttava todistus siitä, mitä Jumalan armahdus ja uskoontulo saavat aikaan raavaassa miehessä.

Uskoon tultuaan Jouko alkoi todistaa läheisilleen ja ympärillä oleville uskostaan ja Jumalan muuttavasta voimasta. Eikä into ole vähentynyt, pikemminkin päinvastoin se näyttää vain lisääntyneen. Jumala laski hänen sydämelleen hengellisen vankilatyön ja vähempiosaisista huolehtimisen. Miten innostuneesti hän puhuukaan vaikkapa Iittalan työstä, käynneistä eri vankiloissa, miten alfa-kurssi saatiin aikaan, ruoka-avusta ja ennen kaikkea siitä, miten joku on tullut uskoon. Joukolle on helppoa lähestyä erityyppisiä ihmisiä ja saada heihin kontakti. Puhujanlahjojensa lisäksi Jouko on innokas musiikkimies, laulujen tekijä ja laulaja. Työssään Joukolla on Jumalan antamana oivana apuna vaimonsa Anu, jonka kanssa he yhdessä saavat tehdä vankilatyötä sen eri muodoissa.

Hämeenlinnan Vapaaseurakuntaan oli 11.9. kokoontunut toistasataa Joukon ja Anun omaista, ystävää ja työtoveria viettämään Joukon 70-vuotisjuhlaa ja heidän 10-vuotishääpäiväänsä. Vieraista jokaisella on Joukon mukaan ollut suuri merkitys hänen uudessa elämässään. Maittavan lounaan jälkeen pidetyn varsinaisen juhlan johti seurakunnan paimen Arto Kortemaa, ja seurakunnan tervehdyksen toi vanhimmiston puheenjohtaja Juha Vuoroksa. Vankilatyön veteraani Antti Sainio esitti Joukolle omistetun onnittelulaulunsa, ja poika Harri Jutila toi oman tervehdyksensä. Muita tervehdyksiä toivat mm. vankilanjohtaja emeritus Seppo Marttinen, vankilapastori emeritus Markku Yli-Mäyry, diakoni Katja Lahti, ViaDian toiminnanjohtaja Kristian Vilkman ja Evankeliointi ja Vankilalähetyksen nykyinen puheenjohtaja Matti Salo yhdessä yhdistyksen sihteerin Soile Inkarin kanssa sekä Lauri Lahtinen ja Iittalan työn osalta Tanja Croon.

Matti Salo

JEESUS POISTAA SYYLLISYYDEN HÄPEÄN

Jumala loi ihmisen kuvakseen ja kaltaisekseen ja puhalsi häneen elämän hengen ja niin ihmisestä tuli elävä sielu. (1 Moos.1:26, 27; 2:7). Eläin- ja kasvikunnan Hän loi kunkin lajinsa mukaan ja siunasi ne myös lisääntymään kukin lajinsa mukaan. Ihmisellä on elävä sielu, hänellä on ajatusmaailma, tieto, tahto ja tunnemaailma. Tärkeintä ja ihmeellisintä on kuitenkin se, että meissä Jumalan luomina on iankaikkisuushenki. Rakkauden Jumala halusi pitää ihmiset luonaan paratiisissa, mutta synti rikkoi tuon yhteyden. Adam ja Eeva pakenivat paratiisin puiden sekaan, sillä synti toi syyllisyyden häpeän heidän sisimpäänsä.

Syyllisyys on aina vääjäämätön synnin seuraus. Sitä ei voi selittää pois eikä terapoida ulos. Monet itkevät yöllä tunnon tuskissa ja päättävät elää paremmin. Mutta omin voimin se ei onnistu. Synti voi myös paaduttaa ja kovettaa ihmisen sisimmän ja myös käytöksen. ”Heidän kasvojensa hahmo todistaa heitä vastaan; syntinsä he tuovat julki niin kuin sodomalaiset, he eivät niitä salaa. Voi heitä! Itsellensä he pahaa tekevät.” (Jes.3:2). Silloin myös ihmisen arvomaailma on ylösalaisin: ”..heidän kunnianaan on heidän häpeänsä” (Fil.3:9). Mutta vaikka synti paaduttaisikin kovaksi, syyllisyys jäytää siellä syvällä ja tekee ihmisen kipeän onnettomaksi. Vaikka ihminen sovittaisi tuomionsa vankilassa, hän tarvitsee tuntonsa syyllisyyteen Jumalan armon ja anteeksiannon Jeesuksen veressä. Jeesus on meidän syntisten ihmeellinen Vapahtaja. Hän kantoi koko synnin olemuksen, sen inhottavuuden kauhun ja syvän häpeän, kaiken Jeesus vei ristille. Hän kantoi myös syyllisyytemme painon, ”Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme parannetut” (Jes. 53: 5). Täydellinen lunastus on ylivertainen pelastus jokaiselle synnin orjalle valmistettu; ”Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi” (Joh.8:36).

Me Jeesukseen uskovat, jotka olemme saaneet syntimme anteeksi Hänen veressään, se on elämämme syvin autuus ja riemu. Raamattu on hengen ravintomme, se on Jumalan armo ja totuus Jeesuksessa jokaiselle elämännälkäiselle lukijalle. Itse armahdettuina on ilo julistaa ja kertoa tätä ilosanomaa kaikille, sillä se on täydellinen ja toimii jokaisen sitä kaipaavan elämässä. Jokaisen ihmisen syvin ja tärkein tarve on kohdata Jeesus Kristus omana Vapahtajana ja Herrana. Jumala täyttäköön meidät rakkaudellaan ja ilollaan kertomaan tätä sanomaan tutuille ja tuntemattomille.

Annikki Salo

SANA EI TYHJÄNÄ PALAJA!

Riihimäki on maamme suurimpia vankiloita. Se on nähnyt monenlaista kirkkoväkeä. On ollut ns. sotasyyllisiä, jotka kirkon urkuparvella olivat ja elivät omaa hyvinkin eristäytynyttä elämää. On ollut ns. pyttyläisiä, joiden tuomio oli enemmän kuin elinkautinen. On ollut nuoria poikia, miehuutensa alkukukoistuksessa, jotka nyt joutuivat alkuun olemaan yksinäisselleissä viluisina ja nälkäisinä. – Mutta mitä tänään?

Vankilan kirkkoon tulee tai tuodaan miehiä eri osastoilta, ja he istuvat myös penkeissä osastoittain. On lyhyttuomioisia, on elinkautisia ja moni heistä uskoo olevansa viimeistä kertaa vankilassa. Niin, vangin elämä on sellaista utopistista haave-elämä. Mutta liian usein haaveet ja toiveet romuttuvat, kun synti, tuo hiljaa sanottu valehtilija saa vallan, ja tulos on yleensä … vankila!

Mutta on niitä, jotka ovat saaneet piston sydämeensä ja he todella haluavat uuteen ja parempaan elämään, kun vapaus koittaa. Vangin silmistä näkee, kuinka sydän huutaa vapautta, mutta mitä sanoo vankiystävä. Hulluko sinä olet? Aiotko todella mennä ”hihhulien” joukkoon?

Mutta kuitenkaan ei Jumalan Sana Pyhässä Hengessä puhuttuna tyhjänä palaja, vaan se tekee sen, mitä varten se on puhuttu ja lähetetty. Mitä yksikään ihminen kaikkine keinoineen ei voi tehdä, sitä tekee Jumalan Sana. Sanan teko on sielun pelastus. Sana sanoo, että uskon päämäärä on sielun pelastus.

Juuri nyt saa Pyhä Henki tehdä työtään monen vangin sydämessä. Kun alttarikutsu tulee, niin kirkon alttari on tungokseen asti täynnä niitä, jotka haluavat pelastua, jotka todella haluavat aloittaa uuden elämän Jeesuksen seurassa. Tällaiset uskovat voittavat sitten vankiystäviään Jeesukselle. Kun kirkko täyttyy tällaisista miehistä, niin silloin voi sanoa, että se on vankilalähetin tilipäivä, kun voi todeta, ettei ollut turhaan käyty ja että puhuttu Sana ei tyhjänä palaja.

Antti Sainio

Kategoria(t): Jäsenkirje. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s