Jäsenkirje 2/2012

JÄSENKIRJE 2/2012

Tervehdys teille, hyvät vankilatyön ystävät!

Vankila- ja kriminaalityön vapaaehtoistyön koulutusta on tarjolla nyt syksyllä. Koulutuksen merkitystä tullaan myös tulevaisuudessa painottamaan yhä enemmän. Rikosseuraamusviraston ja seurakuntien vapaaehtoistyön edustajien neuvotteluissa on päätetty yhtenäisen koulutuksen järjestämisestä. Koulutuksen taustalla on kiristynyt lainsäädäntö ja nykyisen järjestelmän erilaisuus alueellisesti ja eri kirkkokuntasektoreilla. Useat vankilat edellyttävät vapaaehtoistyöntekijöiltä koulutuksen läpikäymistä. Koulutuspaketin on suunnitellut Kristillisen vankila- ja kriminaalityön yhteistyöverkosto ja se sisältää kolme viikonloppujaksoa. Kaiksi koulutusviikonloppua on yhteisiä eri kirkkokuntien työntekijöille ja yksi on pelkästään kirkkokunnan tai herätysliikkeen omille työntekijöille suunnattu viikonloppu. Vankilalähetin työkokemuksella on myös merkitystä.

Ensimmäinen viikonloppu on 16. – 18.11.2012 Turun kristillisellä opistolla. Se on yhteinen kaikkien kirkkokuntien ja herätysliikkeiden vankilaläheteille. Jos sinua kiinnostaa koulutus, niin ottaisitko yhteyttä yhdistyksen sihteeriin tarkemman tiedon saamiseksi.

Yhdistyksen internet -sivujen osoite on http://www.evankeliointijavankilalahetys.net. Kotisivujen ”ilmoitustaulu” –osiosta löytyvät tiedot ajankohtaisista vankilatyön kokouksista ja tapaamisista.

Kiitos kaikille yhdistyksen jäsenille, jotka ovat hoitaneet jäsenmaksunsa. Niitä yhdistyksen jäseniä, joiden jäsenmaksu on suorittamatta, pyydän hoitamaan asian pikimmiten. Vuosikokous on vahvistanut jäsenmaksun suuruudeksi 10 €/henkilö. Yhdistyksen tilinumero on FI44 5710 5220 0355 53. Jäsenmaksuille viitenumero on 1504 ja vastaavasti lahjoituksille 5005.

Muistakaa ystävät rukouksin niin vankeja, heidän omaisiaan kuin vankilalähettejäkin. Rukous kantaa kaikkea hengellistä työtä.

Jumalan runsasta siunausta teille kaikille! Herran Jeesuksen armo olkoon teidän kanssanne.

Siunaten, Soile Inkari

yhdistyksen sihteeri

PUHEENJOHTAJAN PALSTA

Olemme kaikki yhteisrintamassa viemässä Hyvää Sanomaa vangeille, kuka milläkin paikalla: esirukoilijana, vierellä kulkijana tai julistajana. Tehtävät ovat vankilasarallakin moninaiset. On tärkeätä, että löydämme paikkamme tälläkin Jumalan työsaralla. Tehtävämme on viedä ilosanomaa, että Jeesus on sovittanut syntimme ja velkamme on maksettu. Saamme mennä lähimmäisemme luo, oli hän vankilassa tai muualla ja kertoa hänelle, että hän voi vapautua syyllisyydestä ja rangaistuksesta ja päästä Taivaan kansalaiseksi. Rikosten sovittaminen vankilassa ei päästä syyllisyydestä, eikä maallinen laki anna voimaa synnin vastustamiseen. Vain Jumalan Pojan sovintoveri voi puhdistaa omantuntomme ja tuoda rauhan sielullemme. On ilo julistaa tätä sanomaa lähimmäisillemme.

Tärkeä osa vankilatyötä on se, että seurakunnissa osattaisiin ottaa vankilasta lomilla olevat ja vapautuneet rakkaudellisesti vastaan. Monet heistä ovat kuin lapsia, jotka tulevat peräti toisenlaisesta maailmasta ja saattavat tarvita apua niin uskonelämän peruskysymyksissä kuin muutenkin opastamisessa uuden elämän alkuun. Siksi seurakunnissa olisi hyvä olla vierellä kulkijoita, jotka ottavat nämä lähimmäisemme hoiviinsa.

Tärkeä rukousaiheemme on myös, että Jumala lähettäisi uusia työmiehiä myös vankilatyön saralle. ”Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän. Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa” (Luuk 10:2). Meillä on nykyisinkin esikuvia uskollisista vankilatyön tekijöistä. Mainittakoon vaikkapa veljemme Antti Sainio, joka on julistanut ilosanomaa vankiloissa jo 49 v ja sydän palaa edelleenkin 85-vuotiaana kertomaan vankiloihin ilosanomaa Jeesuksesta. Tarvitsemme heidän rinnalleen uusia, Jumalan valitsemia ja valtuuttamia vankilaevankelistoja niin vankiloihin kertomaan Jeesuksesta kuin seurakuntiin vastaanottamaan vankiloista vapautuneita. Toimiminen kokeneiden vankilaevankelistojen työparina on mitä parhainta valmennusta näihin tehtäviin. Apostoli Paavalikin kehottaa nuorta Timoteusta: ”Vahvistu siis, poikani, siinä armossa, joka on Kristuksessa Jeesuksessa!” (2 Tim. 2:1).

Matti Salo

ÄLÄ ILOITSE…!

Tuo otsikko, jos sen jättää silleen, johtaa harhaan. Jos katsomme Raamatusta, iloasiaa, niin saamme nähdä ja todeta, että iloitsemisesta ja ilosta kirjoitetaan paljon enemmän kuin monesta muusta.

Mistä sitten tempaisin tuon otsikon? Miika 7:8 sanoo: Älkää iloitko minun viholliseni minusta; jos minä olen langennut, niin minä nousen jälleen.

KENELLEKÄÄN EI OLE ANNETTU LUPAA LANGETA, MUTTA KUITENKIN Sananlaskut 24:16 sanoo: Seitsemästi vanhurskas lankeaa ja nousee jälleen! Ei jäädä siihen lankeemuksen kuralätäkköön makaamaan, vaan noustaan jälleen, ja mitä Sana lupaa psalmissa 37:23: Jos hän lankeaa, ei hän maahan sorru, sillä Herra tukee hänen kättänsä.

Sielunvihollinen iloitsee, kun uskova lankeaa, ja se tekee kaikkensa, ettei langennut pääsisi nousemaan. Ja liian paljon on niitä, jotka uskovat vihollista enemmän kuin Jumalaa. Langenneella pitää olla omakin tahto nousta lankeemuksestaan ja juuri tätä omaa tahtoa vihollinen nujertaa ja sanoo, että ei sinun kannata yrittää, sillä et sinä kuitenkaan onnistu ja sinua halveksivat toisetkin uskovat. Olen liian heikko, joten en jaksa nousta!

Meillä on väkevä Jumala, joka aina tahtoo auttaa omiaan. Mutta jos todella uskotaan vihollista enemmän kuin Jumalaa, niin heikosti käy ja voidaan menettää kokonaan Jumalan lapsioikeus ja joutua pimeyden ruhtinaan alaisuuteen.

Jos kestämme uskossa loppuun asti, niin iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaassa! Täällä maan päällä on kiusauksia, pilkkaa ja jopa häväistystäkin, eikä palkasta ole tietoakaan, mutta uskovan palkka on tallella taivaassa eikä sitä inflaatio syö!

Joka vahvana pysyy loppuun asti, hän pelastuu!

Uskoo Antti Sainio

Kategoria(t): Jäsenkirje. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s