jäsenkirje 2013 lokakuu

Evankeliointi ja vankilalähetys ry                                JÄSENKIRJE lokakuu 2013

Tervehdys teille, hyvät vankilatyön ystävät!

Lauantaina 12.10. vietettiin vankilatyön iltapäivää Poltinahon seurakuntatalolla Hämeenlinnassa. Kiitos Jouko Jutilalle, joka kantoi päävastuun monipuolisen ja antoisan tilaisuuden järjestämisestä.

Tässä hengellisen vankilatyön iltapäivässä, niin kuin kaikissa vankilatyöhön liittyvissä kokoontumisissa tulee aina esille, että vankilatyö on kristittyjen yhteistä työtä. Eri kirkkokunnista ja herätysliikkeistä tulevat vankilalähetit julistavat evankeliumia Jeesuksesta, tekevät sielunhoidollista työtä ja auttavat käytännön asioissa niin vankeja kuin heidän läheisiään; yhteydessä on voima ja Jumalan siunaus. Herra on totisesti hyvä.

Kirkkojen, eri herätysliikkeiden ja kristillisten yhteisöjen yhteistyönä järjestetään vuosittain valtakunnalliset vankilalähetyspäivät, joita isännöi joka vuosi eri kirkkokunta tai herätysliike. Nämä yhteiset vankilalähetyspäivät järjestetään tänä vuonna 58. kerran, tänä vuonna 1.-3.11.2013 Vaajakoskella. Vastuuvuoro on nyt baptisteilla. Päivien ohjelmassa on puheita, musiikkia, todistuspuheenvuoroja, rukousta, tervehdyspuheenvuoroja ja hengellistä opetusta. Ohjelma on suunnattu vankilatyössä olevien lisäksi kaikille kiinnostuneille. Myös vankeja ja heidän omaisiaan odotetaan päiville. Lähempiä tietoja http://www.babtisti.fi/sbk/event/vankilalahetyspaivat

Turun kristillisellä opistolla on pe –su 22.-24.11. vankila- ja kriminaalityön vapaaehtoistyön peruskoulutuksen  toinen valtakunnallinen osuus, jonka järjestää Kristillisen vankila- ja kriminaalityön yhteistyöverkosto –Prison Fellowship Finland. Koulutus on tarkoitettu ensisijaisesti heille, jotka ovat suorittaneet ensimmäisen osuuden. Vuoden päästä syksyllä alkaa kurssin ykkösosuus, jonne uudet vankilalähetit ovat tervetulleita. Koulutuksen merkitys on kasvanut myös vankilatyön alueella. Kuitenkin tulee muistaa, että usko Jeesukseen ja kutsu Jumalalta on vankilatyössä välttämätöntä ja ensisijaista.

Yhdistyksen internet -sivujen osoite on http://www.evankeliointijavankilalahetys.net. Kotisivujen ”ilmoitustaulu” –osiosta löytyvät tiedot ajankohtaisista vankilatyön kokouksista ja tapaamisista.

Yhdistyksen tilinumero on  FI44 5710 5220 0355 53. Jäsenmaksuille viitenumero on 1504 ja vastaavasti lahjoituksille 5005.

Teitä kaikkia siunaten, Soile Inkari (yhdistyksen sihteeri)

PUHEENJOHTAJAN PALSTA

Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä” (Room.12:2). Tämä Raamatun kohta on nyt ajankohtaisempi kuin milloinkaan aikaisemmin. Maailma menee kiihtyvällä vauhdilla kohti jumalattomuutta ja omaa tuhoaan. ”… te kuulette sotien melskettä ja sanomia sodista, älkää peljästykö. Näin täytyy tapahtua, mutta se ei ole vielä loppu. Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, tulee maanjäristyksiä monin paikoin, tulee nälänhätää. Tämä on synnytystuskien alkua” (Mark 13:7-8). Olemme koto-Suomessa sentään saaneet olla ulkonaisesti rauhassa, mutta meidän perustuksiamme murennetaan sisältä päin. Raamatun Sana ja Jumalan arvovalta asetetaan kyseenalaiseksi, jopa sellaisilta tahoilta, joiden tulisi puolustaa Jumalan Sanaa. Myös lainsäätäjät ovat säätämässä lakeja, jotka murtavat kansamme hengellistä ja henkistä pohjaa ja ovat tuomassa Jumalan tuomion maamme ylle.

Meillä on kuitenkin edelleen vapaus julistaa Jumalan Sanaa, mikä on ”terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme” (Hebr. 4:12). Jumalan Sana toimii niin vankiloissa kuin muurien ulkopuolella vapauttaen synnin orjia Jumalan vapauteen. Tämän olemme itse saaneet kokea ja nyt saamme Jumalan armosta olla välittämässä tätä evankeliumin ilosanomaa muille.

Kuitenkin vankiloiden hengellisen työn yllä leijuu uhkaavia pilviä. Valtion säästöohjelmien puitteissa suunnitellaan vankilapappien ja –diakonien virkojen lakkauttamista ja vankiloiden hengellisen työn siirtämistä paikallisen papiston varaan. Näen taustalla vaikuttavan yhteiskunnassamme vallalla olevan pyrkimyksen kieltää Jumalan olemassaolo. Tämä asettaa kyseenalaiseksi Raamatun arvovallan: ”Onko Jumala todellakin sanonut…” (1 Moos 3:1).  Rahaa löytyy silti psykologien ja erilaisten terapeuttien palkkaamiseen. Väheksymättä mitenkään heidän panostaan vankeinhoidossa, kokemus on kuitenkin osoittanut vankien uskoontulon olevan varmin tae heidän pääsemiseksi vankilakierteestä ja tulemisesta yhteiskuntakelpoisiksi kansalaisiksi. Vankiloiden ulkopuolisilla papeilla ja diakoneilla ei ole samanlaisia valmiuksia eikä mahdollisuuksia vankiloiden hengellisen huollon toteuttamiseen kuin mitä nykyisessä systeemissä on. Tässä on meille kaikille vakava esirukouksen paikka.

Matti Salo, puheenjohtaja

OLKAAMME USKOLLISIA PALVELIJOITA

Jumalan armosta saamme olla uskossa Jeesukseen ja vaeltaa tätä kaitaa ja ihanaa ristin tietä Jeesusta seuraten. Jeesuksen rakkaus herättää meissä myös rakkauden ihmisiin, että he tulisivat Jeesuksen luo, saisivat syntinsä anteeksi ja Jumalan lapsen ilon ja onnellisen elämän sekä Taivas – päämäärän.

Kaikki Jumalan palveleminen alkaa rukouksesta. Opetuslapsetkin ymmärsivät tämän ja pyysivät Jeesusta opettamaan heitä rukoilemaan. Näin Jeesus antoi myös meille aidon rukouksen mallin. Niinpä kipein tarpeemme on rukoilla hengessä ja totuudessa, sillä Jumala näkee salaisimmatkin vaikuttimemme. Nöyrrymme ja koemme Jumalan pyhyyden ja Hänen ihmeellisen armonsa. Siinä on turvallista vuodattaa oman sydämemme ja myös toisten kipeät asiat. Olemalla hiljaa Jumalan edessä sydämemme avautuu ymmärtämään asioita uskon kautta. Tämä sydämen rukous syventää Sanan lukemista ja on mahdollista kaikissa tilanteissamme. Kuljemme ihmisten keskellä esirukoillen heidän puolestaan ja näin ajatuksemme varjeltuvat Jeesuksessa. Näin opimme levollisina ”rukoilemaan lakkaamatta”. Näin myös sydämemme avartuu antamaan omastamme Jumalan Valtakunnan työhön alttiisti ja iloiten.

Julkinenkaan rukous ei koskaan saa olla näytös ihmisten edessä. Emmehän siinä puhu ihmisille vaan Jumalalle. Kun rukoilemme sydämestämme Jumalaa, se puhuttelee myös ihmisiä. Esirukoilijan palvelustyö on yksi siunauksellisimpia työmuotoja, sillä se on ihmisille näkymätöntä, siinähän palvellaan ensisijaisesti vain Jumalan edessä. Esirukoilijan tehtävä muovaa palvelijasta myös armahtavan kuuntelijan sielunhoidossa.

Kaikki palvelustehtävät Jumalan seurakunnassa nousevat esirukouksesta. Rukoillessamme Jumala puhuu meille ja kutsuu palveluksen työhön. Jokaisella on oma palvelustehtävänsä. Vaikka palvelisimme useassa eri tehtävässäkin, teemme sydämestämme kaiken Jumalan armossa. Emme mieti ”leivisköjemme” määrää, emmekä etsi ihmisten kunniaa, vaan teemme kaiken kuin Jumalalle. Mikään palvelustyö Jumala Valtakunnassa ei ole liian pientä, sillä Jumala näkee aina sydämen alttiuden ja uskollisuuden.

Palvelkaamme Jumalaa kaikessa nöyrän kiitollisina ja iloiten, sillä siinä on Jumalan siunaus. Hän maksaa meille kullekin palkan uskollisuutemme mukaan.

Annikki Salo

Kategoria(t): Jäsenkirje. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s