syksyn jäsenkirje

syksyn 2016 jäsenkirje

Evankeliointi ja vankilalähetys ry

Sydämellinen tervehdys kaikille vankilatyön ystäville! Jeesus Kristus on Herra. Hän on voimallinen ja voitollinen rakkauden Herra, jolla on hyvä tahto jokaista ihmistä kohtaan.

IHANINTA IHMISESSÄ ON HÄNEN LAUPEUTENSA

Jokaisen ihmisen kipein ja syvin tarve on rakkaus, sillä jokainen ihminen on Pyhän Jumalamme luomistyön siunaus. Jumala loi ihmiset rakkautensa kohteiksi ja Taivasta varten. Kuitenkin aito rakkaus on vapaaehtoinen, sitä ei voi vaatia eikä pakottaa. Niinpä ensimmäiset ihmiset, Adam ja Eeva kuuntelivat sielunvihollista, kaiken valheen isää ja tekivät synnin Jumalaa vastaan. Kuitenkin Jumala rakasti Adamia ja Eevaa, mutta he saivat kokea syntinsä katkeran palkan: ”synnin palkka on kuolema” (Rm.6:23). He kokivat hengellisen kuoleman, eron Jumalan yhteydestä ja karkotuksen Paratiisista. Sillä ”Mitä ihminen kylvää, sitä hän niittää”.

Sielujemme vihollinen, saatana on langennut enkeli, josta tuli kaiken synnin, pahuuden ja kaikkien valheiden lähde (Jes.14:12-15; Hes.28:12-19).   Sillä on vain paha tahto jokaista ihmistä kohtaan: viedä heidät helvettiin. Se maalaa ihmismielelle synnin kauniiksi ja nautinnolliseksi ja näin valheillaan lumoaa ihmisen. Mutta ”Voi niitä, jotka vetävät perässänsä rangaistusta turhuuden köysillä ja synnin palkkaa kuin vaunujen valjailla” (Jes.5:18). Sielunvihollinen sitoo ihmiset kyltymättömillä himoilla orjikseen, sillä ”Jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja” (Joh.8:34). Sielunvihollinen on ”varas, tappaja ja tuhoaja” (Joh.10:10a) ja tätä se vaikuttaa myös ihmisorjissaan. Näin syntyvät kaikki riidat, vihat ja sodat.

Mutta ihanin sanoma jokaiselle ihmiselle on, että ”Jeesus on tullut, että meillä olisi elämä ja yltäkylläisyys” (Joh.10:10b). Hän on sovittanut joka ikisen ihmisen synnit kuollessaan Golgatan ristillä. Jeesus huusi: ”Se on täytetty” ja näin Hän sovitti meidät Jumalan kanssa. Jeesus on ”Tie, Totuus ja Elämä” jokaiselle Hänen luokseen tulevalle. Hänen pyhä sovintoverensä puhdistaa meidät kaikesta synnistä ja vääryydestä, ja synnymme uudesti Ylhäältä (Joh.3:3-7). Emme ole synnittömiä, mutta ”halut kirkastuvat hyvän Jeesuksen luona, himot vaikenevat kuten hiiltyvi kuona” (Laulu: Tule Jeesuksen luo). Jeesusta seuraten vaellamme Hänen valkeudessaan, niinpä emme tahdo tehdä syntiä emmekä viihdy siinä. Niinpä väkivallan tekijästäkin voi tulla rakastava ja laupias ihminen Jeesuksen veren puhdistamana Jumalan rakkaudessa!

Jumalan armo ja totuus hoitaa meitä ja myös menneisyytemme haavat. Jeesukseen uskovilla on ihana ja aito elämän tarkoitus, elää Herralle ja kertoa Hänestä myös muille. Joka päivä on uusi armo ja elämän sisäinen rikkaus. Ei tarvitse pelätä menneisyyttä eikä tulevaa, kun Jeesuksen kanssa kohtaamme kaiken. ”Sillä elämä on minulle Kristus ja kuolema on voitto” (Fil.1:21). Näin meillä on Jeesus turvana elämässä ja kuolemassa! Ja edessämme on ihmeellinen, aavistamaton ja todellinen Taivastoivo!

Annikki Salo

NUOREN VANKILALÄHETIN TERVEISET

Matka Köyliön vankilaan on ollut mielenkiintoinen. Noin kolmisen vuotta sitten Jumala pysäytti minut, ja sydämeeni nousi yhä uudestaan halu kohdata ihmisiä, jotka elävät vangittuina ja monien hylkääminä. Pyysin Jumalaa johdattamaan ja viitoittamaan tietäni, mikäli vankilatyö olisi osa Hänen suurta suunnitelmaansa minulle. Vuosi sitten syksyllä 2015 tapasin Soilen vankilatyön illassa, ja ensimmäinen konkreettinen askel vankilatyöhön oli otettu.

Tämän vuoden helmikuussa lähdin Soilen, Aulikin ja Markun kanssa ensimmäiselle vankilakäynnilleni Köyliöön. Odotukseni olivat tietysti hieman jännittyneet, mutta ymmärrys siitä, että Jeesus on kanssamme ja Hänessä minä voin kaiken, toi rauhaa. Että koko tilaisuuskin on Hänen käsissään. Tilaisuudessa ihmettelin itsekin, kuinka vapautunut ja avoin koko ilmapiiri oli. Oli helppoa todistaa ja kertoa Jeesuksesta. Mielessäni ei käynyt kertakaan miettiä kohtaamieni vankien rikostaustaa eikä tuomiomielestä ollut tietoakaan. Näin heidät vain Jumalan luomina, arvokkaina ja ainutlaatuisina ihmisinä, jotka Hän haluaa pelastaa. Todistin oman elämäni kautta, kuinka ihmeellisiä tekoja Jeesus on minulle tehnyt. Kerroin heille myös siitä, kuinka Jumalan rakkaus oli muuttanut sydämeni ja kuinka Hän oli johdattanut minut kertomaan evankeliumia heille. Tilaisuuden jälkeen koin suurta iloa, riemua ja janoa vankilaevankeliointiin. Tässä haluan olla mukana. Ja kuinka helpottavaa on tietää, että tämäkin työ on täysin Kaikkivaltiaan Jumalamme hallinnassa. Ja että Hän haluaa käyttää meitä evankeliumin eteenpäinviemiseksi vankiloihin.

Toista vankilakäyntiä odotin innolla. Huomasin, että on helppoa todistaa vangeille omassa elämässä tapahtuneista muutoksista, joissa on huomannut Jumalan toimineen. Voisi inhimillisesti ihmetellä, mitä annettavaa tällaisella nuorella naisella on, joka ei ole koskaan edes istunut vankilassa; mutta kun tietää ja ymmärtää, ettei minulla itsellään mitään annettavaa voikaan olla, vaan Jumalalla kauttani, saa vankilaevankelointi aivan uudet ulottuvuudet.

Yhteiskunnan tarjoamat palvelut voivat varmasti auttaa ihmisiä pääsemään rikoksettomaan elämään, mutta vain Herramme Jeesus Kristus voi tuoda todellisen vapauden myös kaltereiden sisälle, elämän tarkoituksen, ilon ja rauhan sekä ikuisen elämän! Tästä Jumalan ihmeellisestä muuttavasta voimasta ja rakkaudesta haluan jatkossakin olla kertomassa!

Katriina Kerttula-Hiippavuori

VAPAUTEEN KRISTUS VAPAUTTI MEIDÄT

Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen. (Gal 5:1) Jeesus tuli muuttamaan ihmistä. Hän irrottaa synnin koukusta ja johdattaa vapauteen. Me emme halua useinkaan luovuttaa elämämme alueita Jumalalle. ”Tämä on niin tärkeä, rakas ja kallis minulle; en halua antaa tätä Jumalalle. Haluan pitää tämän itselläni, vaikka salaa. Se on MINUN.” Valhe, minkä kuulet korvissasi, kertoo, että jos annat tämän elämäsi alueen Jumalalle, sinulle ei jää mitään. Elämästäsi tulee tylsää. Mutta se on SUURI valhe. Jumala voi antaa sinulle monin verroin enemmän ja ennen kaikkea sinä saat tulla vapaaksi. HÄN antaa sinulle vapauden.

Luin juuri ”Mahdollisuus muutokseen” kirjasta Marko Hagertin kertomuksen. Hänellä oli pitkä vankeustuomio, ja hän rukoili Jumalaa ahdistukseensa: ”Jos Sinä olet olemassa, näytä minulle niin, että en voi enää epäillä.” Pian tulikin päivä, jolloin vankilaan tuli pitämään hartautta nainen, joka puhui niin, että hän murtui hartaudessa täysin. Hän sai tulla uskoon ja kasvaa uskossa vankilassa ollessaan. Tämä nainen oli lähtenyt puhumaan vankilaan, ja Jumala sai koskettaa tätä miestä siellä vankilassa. Juuri siksi Evankeliointi ja vankilalähetys on olemassa, että Jumala saisi koskettaa miehiä ja naisia muurin sisällä ja vapauttaa heidät. Jos olet vastaanottanut Jeesuksen elämääsi, antanut pestä syntisi Hänen verellään, silloin elämän hengen laki Kristuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. Miten ihmeellinen sana! Sinä saat olla vapaa.

Virpi Heikkinen

PUHEENJOHTAJAN TERVEISET

Jumalan nälkä on todellisuutta niin vankiloissa kuin kaikkialla muuallakin. On ollut ilo havaita, että vankilakokouksissa väen määrä on lisääntynyt ja on aitoa kiinnostusta ja janoa Jumalan puoleen. Moni on ymmärtänyt, että omin avuin ei tästä selvitä; tarvitaan taivaallista apua koko elämään. Synti ja syyllisyys painaa; levottomuus ja ahdistus ajavat etsimään apua Jumalalta. Kun ymmärretään, että ihmisen apu on riittämätön ja se on käytetty loppuun, alkavat Jumalan mahdollisuudet.

Vankilassa julistamme Jeesusta, Jeesuksen sovitustyötä ja Jeesuksen voittoa. Kaikki on Jeesuksessa. Ihmisillä on kaikenlaisia herroja ja Herroja. Jotta asia on selkeä, me puhumme Jeesuksesta, Hänen rististään ja ylösnousemuksestaan. Tässä on voima ja vapaus! Kunnia Jumalalle!

Hengellinen työ ja hengelliset asiat ovat aina kaikkein tärkeimpiä, mutta tällainen arkipäivän asia vielä tähän loppuun.

Rukoukset, jäsenmaksut ja lahjoitukset mahdollistavat sen, että voimme yhdessä jatkaa evankeliumin viemistä linnan muurien sisäpuolelle. Yksin ei kukaan pysty tehtävää tekemään, vaan kaikkia tarvitaan. Jäsenmaksut ja lahjoitukset voi käydä maksamassa yhdistyksen tilille: FI44 5710 5220 0355 53. Jäsenmaksu on 15 euroa. Jäsenmaksuille viitenumero on 1504 ja vastaavasti lahjoituksille 5005. Kaikki apua on todella tervetullutta. Kiitos sinulle, joka uhraat vankilatyölle, on se sitten rukousta tai ajallista apua!

Myös me vankilalähetyksen hallituksessa muistamme rukouksin teitä, jotka olette mukana tässä vankilatyössä joko yhdistyksen jäsenenä tai aktiivilähettinä. Olette tärkeitä ja arvokkaita Jeesukselle!

Mukavia syyspäiviä jokaiselle!

Siunaten, Soile Inkari

Kategoria(t): Jäsenkirje. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s